הזרקור מאיר, תופים וחצוצרה. הלוליינים, המאלפים, הפילים והסוסים, אקרובטים למעלה אריות למטה, והקהל שואג! הקרקס מתחיל! ואני במרכז פשוקת רגליים, וכל המופע, החלומות והפנטזיות פולשים דרכי אל הזירה.
*
אני אוספת ג'אנק ובובות מאז שאני זוכרת את עצמי, פולשת לבתים נטושים ומחטטת בערמות אשפה. גדלתי בשכונה שצמודה לגן החיות העירוני בפתח תקווה, שהיו בו אריות, פילים, דובים, ג'ירפות. ממש ג'ונגל מעבר לגבעה.
במתחם גן החיות היה מוזיאון זואולוגי עם פוחלצי חיות, פריק שואו של הטבע: צ'יטה מנוקדת, שהייתה מוכנה לזינוק עם אבק על הפרווה; דב קוטב עצום שחשף שיניים מאיימות עם קורי עכביש בפה. מקום הזוי ומופרע. ממול היה מוזיאון גוף האדם, שם היו צנצנות פורמלין עם עוברים אמיתיים בחודשי ההיריון השונים, עיניים שנעקרו מארובותיהן שצפו במכלי זכוכית, ריאות, לב ועוד כל מיני.
רק כשסיימתי ליצור ולהציב את הקרקס בתערוכה יכולתי להתבונן עליו ממידת רוחק ולגלות שיצרתי את הפורטרט הראשון שלי.
את ׳הקרקס׳ יצרתי ב-2011 וזו היתה העבודה ההראשונה שיצרתי כאמנית עצמאית. צעצועים וחפצים היו כבר חלק מהדי.אנ.איי שלי, ושכששמעתי שאמורה להפתח תערוכה שקוראים לה ׳צעצוע׳ בנמל תל אביב, פניתי אל האוצרות ותאמתי פגישה.
וכהגעתי התיישבתי עם Limor Margulis (האוצרת) על המדרגות, פתחתי קופסת נעליים קטנה והוצאתי שתיים או שלוש דמויות של לוליינים (זה מה שהיה).
יש לך חדר!״, היא הודיעה לי.
מה חדר?!? (נלחצתי) יש שלוש דמויות!
״אני סומכת עלייך״, היא ענתה.
במשך שלושה חודשים אספתי, פרקתי וחיברתי מחדש עשרות חלקי צעצועים וחפצים, והוא הוצג לראשונה בתערוכת ׳צעצוע׳, אלא שרק כשסיימתי והתבוננתי בו כיצירה שלמה, יכולתי לזהות שזה בעצם פורטרט, מיקרוקוסמוס של סודות וזכרונות ילדות, תכונות, חלומות, כתב יד, ומה שמגדיר אותי כיוצרת ואישה.
הקרקס נוצר בהשראת היצירה המופתית שיצר האמן אלכסנדר קאלדר באמצע שנות ה-20 של המאה הקודמת ומופעי קרקס מדראנו שבהם צפיתי בילדותי.
הקרקס
טכניקה מעורבת
120 : 250 ס״מ | גובה: 130 ס״מ
2011
צילומים: אריק סולטן
הקרקס הוצג בתערוכות:
צעצוע | אוצרות: לימור להב מרגוליס ואיה שהם | נמל תל אביב | 2011
ולאיש אין בהם חפץ | אוצרת: ריקי מנור | מכון המים, הגלריה העירונית, גבעתיים | 2015
והלולין מסתתר בתהומו | אוצרת: רותי שגיא | גלריה זוזו עמק חפר | 2021
כתבה על הקרקס במגזין את | אורנה גטניו | 2012